-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آنچه از اصول و فروع دين آموخته ام بدون آگاهي كامل بوده و اين مرا به ترديد وا مي دارد چگونه به آگاهي كامل برسم؟
پاسخ در چند عنوان تقديم مي گردد: 1- جايگاه سؤال و شك در رشد تقويت عقيده. گرچه اعتقاد به خدا و آخرت در فطرت انسان نهفته است اما ذهن پرسشگر انسان و به ويژه جوان هر دم به دنبال شناخت بيشتر و عميق تر مسائل اعتقادي است. مهمترين عوامل پيدايش سؤال هاي ديني عبارتند از: 1- غير محسوس بودن مفاهيمي چون خدا، آخرت، روح و... از آن جا كه ذهن انسان با مفاهيم محسوس مادي مأنوس است درك اين گونه مفاهيم غير مادي و ماوراء طبيعي در وهله اول مشكل خواهد بود و لذا سؤال هايي را به وجود مي آورد. اين عامل به طور طبيعي باعث كنجكاوي ذهن نسبت به اين مفاهيم مي شود. 2- ترويج شكاكيت توسط مكاتب فلسفي - كلامي جديد. انديشه هايي چون پلوراليزم و نسبي گرايي در عقيده و اخلاق و... به طور مستقيم عقايد مذهبي را تهديد مي كند و سؤال ها و شبهاتي را در ذهن ايجاد مي كند كه اكثر آنها به علت ترويج اين مكاتب است. هيچ يك از سؤال هايي كه ناشي از اين دو عامل اند نشانه ضعف ايمان انسان پرسشگر نيست. بلكه نقطه حركتي است براي آغاز جستجو و تحقيق و تفكر پيرامون موضوعات ديني. لذا پيدايش سؤال و در پي آن، شك را بايد ميمون و مبارك دانست. آري، دو مسأله در اينجا، غير مبارك و خطرناك است: 1- كساني كه به هر نحوي در فرهنگ ديني جامعه مؤثرند بايد در طرح مباحث جديد كلامي، و به ويژه مكاتب غير ديني، به گونه اي عمل كنند كه ايمان ديني عموم مردم - كه از اقشار غير كارشناس در اين اموراند - تضعيف نشود. يعني طرح اين مباحث نخست بايد در مراكز علمي صورت گيرد و پس از تدوين ديدگاه اسلام در هر مورد و زمينه سازي سالم - اين گونه مسائل همراه با ديدگاه اسلام در هر مورد مطرح شود. اما اگر افرادي با استفاده از روش هاي غير علمي مانند جوسازي، دروغ، تحريف و امثال آن اين گونه مسائل را مطرح كنند و از سوي ديگر مدافعان دين نيز آمادگي كافي را براي دفاع از عقايد ديني نداشته باشند، به طور قطع ايمان ديني مردم با خطر مواجه مي شود. 2- هرگاه روزمرگي هاي زندگي فرصت مطالعه و تحقيق پيرامون سؤال هاي ديني را از انسان پرسشگر بگيرد و پاسخ اين سؤال ها اهميت و اولويت اصلي خود را نزد او نداشته باشد و سؤال هاي بدون پاسخ بر هم انبار شود، خطر تزلزل ايمان را فراهم مي سازد. ازاين رو، وجود سؤال هاي ديني و در پي آن شك نسبت به آن مسائل، تا زماني كه از اين دو امر نامبارك پرهيز شود محرك خوبي براي انسان در تقويت بنيان هاي اعتقادي او است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.